1999 Team Program Resultat Løbene
Løb 1 - Australien GP - 07.03.99
Eddie Irvine får karrierens første sejr efter et flot løb og sikre hermed sig selv og Ferrari den foreløbige 1. pladsen i VM. Michael Schumacher havde flere problemer med bilen og måtte nøjes med en 8. plads.
Løb 2 - brasilien GP - 11.04.99
På trods af de lidt skuffende startplaceringer, som nummer 4 og 6, klarede Ferrari alligevel sæsonens anden formel 1 løb tilfredstillende. Michael Schumacher førte en del af løbet, men måtte se sig overhalet af Mika Häkkinen under pit-stoppet. Schumacher sluttede, som nummer 2 og Irvine forsvarede sin 1. plads i VM med en 5. plads.
Løb 3 - San Marino GP - 02.05.99
For første gang i 16 år lykkes det Ferrari at vinde på deres hjemmebane i Imola. Michael Schumacher kørte et fantastisk løb og vandt blandt andet på grund af en god taktisk holdindsats. En kørefejl af Mika Häkkinen og for passiv kørsel af David Coultard, gjorde Michael Schumacher til dagens vinder. Eddie Irvine udgik kort før mål med motorproblemer, han lå ellers på 3. pladsen.
Løb 4 - Monaco GP - 16.05.99
Med en flot dobbeltsejr er Ferrari for alvor på vej mod den længe ventede VM-titel. Michael Schumacher vandt suverænt efter at have overhalet Mika Häkkinen i starten. Eddie Irvine viste fornem kørsel, og kom forbi Häkkinen på to gode pitstop.
Løb 5 - Spanien GP - 30.05.99
Skuffende løb af Ferrari efter de to seneste Michael Schumacher sejre. McLaren bliver desværre nummer 1 og 2, og så må Ferrari jo nøjes med 3. og 4. pladsen. Schumi fører dog stadig verdensmesterskabet efter dagens 3. plads.
Løb 6 - Canada GP - 13.06.99
Med Michael Schumacher i pole position så weekendens løb ud til at blive endnu en Ferrari sejr, men en dum kørefejl af tyskerne sendt ham ud af løbet tidligt. Eddie Irvine kæmpede gennem hele løbet og kunne måske have vundet, hvis ikke David Coulthard havde kollideret med ham. Han kæmpede sig dog alligevel hjem til en flot 3. plads. Desværre vinder Mika Häkkinen og er hermed nummer 1 i kampen om verdensmesterskabet.
Løb 7 - Frankrig GP - 27.06.99
Med en atypisk startrækkefølge med Michael Schumacher og Eddie Irvine, som henholdvis nummer 6 og 17, og med Mika Häkkinen, som nummer 14 virkede løbet meget åbent. Men alle favoritterne var hurtigt fremme i pointkampen. Desværre fik Schumi problemer med elektronikken, og måtte med hjælp fra Eddie Irvine nøjes med 5. pladsen. Irvine blev nummer 6.
Løb 8 - England GP - 11.07.99
Efter nogle mindre gode GP´er af Ferrari havde man håbet på noget succes... og så kører Michael Schumacher galt på første omgang og brækket benet, og er dermed uden chancer for at vinde årets verdensmesterskabet. Eddie Irvine kører et fornuftigt løb og slutter på 2. pladsen.
Løb 9 - Østrig GP - 25.07.99
Med Ferrari på banen uden Michael Schumacher bag rattet mente mange at McLaren kunne holde legestue i resten af formel 1 sæson, men heldigvis har Ferrari jo også Eddie Irvine og han vist sit værd og vandt det Østrigsk GP i fornem stil efter et fantastisk løb, hvor især Ferraris pit-stop strategi blev afgørende. Mika Salo blev nummer 10.
Løb 10 - Tyskland GP - 01.08.99
Dobbeltsejr til Ferrari med Eddie Irvine på 1. pladsen og Mika Salo, som nummer to - nu vinder vi VM. Ferrari startede løbet fornuftigt og fulgte med McLaren rundt på den hurtige baner, og mens McLaren var uheldig med deres kørere og biler kunne Ferrari endnu engang vise at De har den mest pålidelige bil i feltet.
Løb 11 - Ungarn GP - 15.08.99
Efter 2 Irvine sejre var forventninger høje til det ungarnsk grandprix. I starten viste det sig dog hurtigt, at Mika Häkkinen var bedst og en simpel kørefejl i slutningen af løbet gjorde at Eddie Irvine istedet for 2. pladsen måtte nøjes med en skuffende 3. pladse. Den største skuffelse hos Ferrari stod Mika Salo dog for, da han sluttede som nummer 12.
Løb 12 - Belgien GP - 29.08.99
Skuffende løb af Ferrari - efter dårlige startplaceringer lykkes det kun Ferrari at opnå en 4. og en 7. plads for henholdsvis Irvine og Salo i det belgiske grand prix. En overlejen dobbelt sejr til McLaren gør det endnu mere håbløst for Ferrari - men vi har trods alt Michael Schumacher med næste gang.
Løb 13 - Italien GP - 12.09.99
Endnu en gang et skuffende løb af Ferrari, men heldigvis også af McLaren. Mika Salo får en tilfredstillende 3. plads, mens Eddie Irvine må nøjes med en 6. plads efter en katastrofal startplacering, som nummer 8. nu må vi bare håbe, at Michael Schumacher er klar til Luxemburg GP - han er vist den eneste, der kan få gang i Ferrari igen.
Løb 14 - Europa GP - 26.09.99
Årets mest mærkelige formel 1 grand prix med sol, regn, sol... Hver gang vi fik en ny kører på 1. pladsen udgik vedkommende, hvilket må siges at være en fordel for Ferrari for de var på intet tidspunkt i nærheden af 1. pladsen. Sæsonens dårligste løb af Ferrari, som slutter med Eddie Irvine på en 7. plads på trods af hele 13 udgående bil heriblandt Mika Salo.
Løb 15 - Malaysia GP - 17.10.99
Skandale!!! Suveræn dobbelt sejr til Ferrari i årets næstsidste grand prix. Ferrari startede nummer 1 og 2 og sluttede på de samme to pladser - Michael Schumacher fik vist, at han er tilbage. Efter løbet bliver begge Ferrarier diskvalificeret, da bilen muligvis ikke overholder de tekniske specifikationer. Ferrari har appelleret dommen til FIA. Hvis diskvalifikationen fastholdes er McLaren og Mika Häkkinen verdensmester i 1999.
Løb 16 - Japan GP - 31.10.99
Diskvalifikation fra Malaysia blev retfærdigvis ophævet - og pludselig lå Eddie Irvine til at blive verdensmester, hvis han blot sluttede bedre end Mika Häkkinen. Missionen mislykkes desværre for Irvine og Ferrari, idet Mika Häkkinen vandt foran begge Ferrari kørere. Ferrari fik dog sikret sig verdensmesterskabet for konstruktøer, hvilket sidst sket i 1983.
Ny formel-1 sæson
Bag om maranello.dk